Wanneer ben jij voor het laatst geld gaan afhalen? Moet je daar ook even over nadenken? Het verbaast ons niets, want cash betalingen zijn de laatste jaren fors gedaald. Terwijl we vroeger met z’n allen aan de bankautomaten stonden aan te schuiven om papieren flappers te tappen, betalen we nu makkelijk met betaaloplossingen als Apple Pay, Payconiq en andere bankapplicaties.
Online kopen is here to stay
De trend van cashloos betalen is al langer aan de gang. Denk maar aan de parkeermeters die waarschijnlijk straks enkel werken via een Payconiq betaling. Hoe minder gesukkel en gesleur met cash geld, hoe beter, zo lijkt het wel. En de pandemie heeft ons online betaal- en aankoopbedrag een behoorlijke boost gegeven. We kopen met z’n allen online gaan kopen en terwijl online-boodschappen bestellen voor de meeste mensen twee jaar geleden nog vrij overbodig leek, zien we er ondertussen wel de voordelen van in. Want zit je thuis in quarantaine, dan kan je alsnog je ijskast vullen met gezond en minder gezond eten, zonder daar je familie of buren mee lastig te vallen. En aanschuiven bij de supermarkt, waarom eigenlijk? Maar ook minder noodzakelijke aankopen werden tijdens de pandemie gretig online besteld. Met een zee aan tijd om online te shoppen deden ook marktplaatsen en leveringsdiensten zoals bol.com, bpost en DHL gouden zaken. Gewoontes die we ons ondertussen eigen hebben gemaakt, die denkelijk niet zomaar zullen verdwijnen. De statistieken bevestigen dit.
Mis de online boot niet
Ben jij als ondernemer nog niet online aan het verkopen? Dan is het nog niet te laat, maar wel hoog tijd om actie te ondernemen, ook al lijkt het voor jouw business op het eerste zicht niet van toepassing. De verwachtingen zijn dat in de toekomst online aankopen enkel zullen stijgen. Hier de boot missen is een doodsteek voor je business in zowat alle sectoren. Goed om te weten: veel mensen starten hun online shopping op het ene apparaat en voltooien de aankoop op een ander. Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je ligt in bed, wordt wakker voor je alarm en scrolt wat op je telefoon door je social media; ziet een leuke aanbieding, klikt erop en je komt op de website van de aanbieder, je plaatst iets in je winkelmandje, ziet nog interessante spullen, je wekker gaat af en je zet het de aankoop verder op je laptop op je werk ‘s middags. Wat leren we hieruit? Een naadloze omnichannel-strategie is tegenwoordig enorm belangrijk om je klanten vlotjes door de customer journey te leiden.
Online betalen
Online shoppen en dus ook online betalen. Of je nu met je smartphone betaalt of via een betaallinkje via de laptop, hoe sneller het gaat, hoe beter. Terwijl je vroeger nog het betaalbakje van je bank diende te gebruiken, heb je nu in een paar klikken met je smartphone een online betaling gedaan en met Face ID-herkenning ben je als consument nóg sneller gesteld. Betalen zal dus in de komende jaren alleen maar sneller, veiliger en gemakkelijker worden.